TwitterFacebook

הגיוס לצה"ל – איך עוברים את זה ?

לקראת הגיוסים הקרבים ביקשנו מגולן ג'ורנו, מנהל עלם דיגיטל וקב"ן במיל' , לתת לנו כמה טיפים על איך להתמודד עם התחושות העולות והתגובות האפשריות כדי לעבור את הגיוס ואת השירות הצבאי בהצלחה.

silhouette-us-soldier-rifle-against-450w-88425880

– איך אתה ממליץ לבני נוער להתכונן לגיוס לצבא?
תשובה: ישנם שני היבטים של הכנה לפני הגיוס – הכנה פיזית והכנה מנטלית.
הכנה פיסית – גם לאלו מביניכם שאינם ספורטאים כדאי קצת להתאמן ולתרגל. לצאת לטיול שטח ליומיים–שלושה, לישון בשק שינה, וכל מה שיכול לדמות שהייה בתנאי שטח.
הכנה נפשית – חשוב מאוד לתאם ציפיות, להבין שלא כל מה שאתם מצפים שיהיה אכן יתממש. לדבר עם מישהו שכבר היה בצבא ויכול לתת יותר מידע אמיתי. להכין מראש דרכי פעולה במקרה ומקרה שהציפיות לא מתממשות.

–  הגיוס מלווה בהתרגשות רבה ובחששות גדולים. איך אתה ממליץ להתמודד עם חששות שעולים?
תשובה: החרדה וההתרגשות הם טבעיים, והשינויים שמביא איתו הגיוס אכן גדולים. השליטה על האירועים המשפיעים על חיינו  פוחתת באופן משמעותי -חלק מאיתנו, שיודעים מנסיונם האישי, שמידע מוקדם מסייע להם כדאי לשאוב כמה שיותר מידע עדכני ממי שכבר נמצא בצבא – ככל שתדעו יותר כך יהיו פחות סימני שאלה על מה שמצפה לכם.

– נסו לשמור עד כמה שאפשר על הרגלים שהיו לכם בבית (כמובן שבמסגרת המגבלות), קחו איתכם משהו שאתם אוהבים מהבית (חפץ, שיר, חטיף טעים, תרגילי כושר ביתיים), אל תוותרו על מקלחת מרעננת בכל הזדמנות, שמרו על היגיינה כמה שתוכלו, ארגנו את סביבת האוהל, המיטה, החדר, צרו סדר חיצוני שיוכל אף להשפיע גם על הסדר הפנימי שלכם ויש בכך להפחית חרדה .

– בצבא תפגשו בחבר´ה אחרים בני גילכם, וסביר להניח שיווצרו השוואות בין חברים שונים. נסו לבוא בגישה חיובית, ולא להמעיט בהערכה העצמית שלכם.זכרו שהשלב הראשון בצבא הוא המלחיץ ביותר, והוא אינו מכוון אישית לאף אחד. הטירונות היא הדרך הצבאית להכניס את כולם להרגלים הצבאיים ותקופה זו אינה מייצגת את מה שצפוי בהמשך השירות הצבאי. אני ממליץ להתייחס לשלב הזה כקפסולה שיש לה התחלה וסוף, ניתן לדמיין אותה וליצור תמונה פנימית של התקדמות עד לסופה. כלומר הפנמה  שהשלב הזה לא יימשך לעד אל העתיד והוא זמני, ולאחריו תגיע קפסולה חדשה , שלב חדש שיש בו אתגרים חדשים אבל עם יכולת וכוחות חדשים שכבר נצברו וגם דברים שיורדים מסדר היום לדוגמא : דיסטנס עם המפקדים, סרגל מאמצים פיזי שהתקדמת בו, הלם ראשוני ועוד…

-ברגעי לחץ קשים – נסו להיזכר מה עזר לכם בעבר במצבי לחץ, הפרשנות שאנחנו נותנים לאירועי לחץ שונים מאחד לאחר, נסו להחזיר שליטה וחוסן לגוף, הרפו, הסדירו נשימה, אם אתם חשים כאב פיזי, סחרחורות, חולשות?  גשו למרפאה, דאגו לשלמות הגוף.

-תפקיד חברתי שמספק אתכם יסייע לכם בתמיכה וברכישת בטחון ברגעי עמימות, בלבול ובחוסר וודאות. הקבוצה תוכל לספק מידע, הכוונה, כתף, השתלבות. תקשורת בינאישית טובה תסייע לך בהשגת כל אלה. נדיבות והתנדבות הן ערכים מאוד נחשבים בקבוצות המתפקדות תחת לחץ צבאי, שפרו תכונות אלה ותזכו למקום של כבוד. חוויה של תאומות/אחאות עם האחר תוכל לסייע לכם בהרגשה שמה שאתם חווים כרגע הוא נורמלי ושאתם היחידים שחווים את הקושי.

– האם אמונה במשהו סייעה לכם בעבר בהתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר – למשל אמונה דתית? ציונות? ערכים של נתינה ואחריות חברתית? חזקו אותם. הם אולי יעמדו לצידכם בשעת לחץ משמעותי.

– מה עם המשפחה? האם מרגיש לכם הדוק מדיי? לוחץ? או אולי מצמיח? מאפשר ? האם שיחה עם אבא / אמא / אח שכבר שרת יכולים לסייע לך בהרגעה, בנתינת מידע או אולי סתם בידיעה שאי שם למטה קיימת "רשת בטחון"?

-לחלק מאיתנו "לדבר על זה" מאפשר אוורור, שחרור של שסתום – לחץ, ואילו עצירה של הביטוי הרגשי יכול להרגיש "נורא", נסו למצוא בסביבתכם חבר/ה שניתן לדבר איתו, לשתף אבל גם להקשיב.
טפחו יחסי מפקד- פקוד טובים, לעיתים המפקדים הם אנשים מבוגרים עם נסיון חיים ויכולת הכלה, מעין אב/אם טוב/ה ומבין/ה ובכלל קשרים עם המפקד לא יכולים להזיק. קשרי מפקד- פקוד טובים יכולים לסייע בניבוי מוצלח של השירות הצבאי ובכלל לעורר בנו תחושת מסוגלות ושאנחנו מסתנכרנים ומתמקמים לא רע עם במסגרת הצבאית.

לסיכום החלק הזה , חשבו באילו כלים/כוחות אתם יותר נוטים להשתמש בזמן לחץ וחרדה  – גופניים ? שכליים ? רגשיים ? מערכת של אמונות ? חברתיים ? או שימוש בדמיון . נתברכתם בכל אלה, יחד עם זאת יהיו כאלה שתשתמשו בהם יותר, בדקו עם עצמכם ותנו לעצמכם לפעול ולסייע לעצמכם .

צבא

מוצאים כוחות ומדדי חוסן על פי מודל גשר מ""אחד

 – הגיוס לצבא כרוך בפרידה מהבית, מההורים, מהחברים. מצד שני אתה תקוע פתאום 24 שעות עם אנשים חדשים. איך מתמודדים?
תשובה: השינוי בסביבה החברתית אכן משמעותי מאוד ודורש הסתגלות. החשיפה האישית בצבא מול הקבוצה והמפקדים נעשית בכל הרמות, ומכירים אותך בכוחך ובחולשתך. לכן חשוב לפתח את היכולת לנהל משא ומתן, להיפתח אל האחר ולקבל את השונה.

מה לגבי חיילים עם קשיי ת"ש: מצב כלכלי בעייתי, חיילים בודדים?
תשובה: למתגייסים שלהם תפקיד משמעותי במשפחה –  ממלאים תפקיד של בן/בת זוג, עולים חדשים, ממלאים תפקיד של מפרנס, מלווים  להורה/אח עם צרכים מוגבלים – או מתגייסים שהם חיילים בודדים, יש קשיים נוספים על הקשיים הרגילים. כדי להקל על התהליך, כדאי לדווח על מצבכם כבר בלשכת הגיוס, ולהביא את כל האישורים הדרושים כדי שיכירו במצבכם המיוחד.
הצבא מאפשר לחיילים כאלה הקלות – החל מלינת בית, אישורי עבודה, סיוע בשכר-דירה, תשלומי-משפחה וסיוע לחיילים בודדים.

– איך מתמודדים עם ההורים?
תשובה: הצבא מזמן עבור ההורים מציאות שונה כי יכולתם להתערב ולשנות את המצב משתנה. הורים שונים מתייחסים לגיוס ילדיהם באופן שונה, ולעיתים נוצרת תחושה של לחץ מצד ההורים. ישנם סוגים שונים של יחס הורים לגיוס. באופן כללי כדאי להבין שאני מתחיל להיות יותר נפרד מההורים לפני הצבא. לפעמים העצות של ההורים כבר לא מדויקות, וצריך להחליט מה אני לוקח מההורים ומה לא, להסביר בעדינות שאני רוצה לחוות את הדברים באופן עצמאי. נסו לשתף את ההורים בתחושותיכם, אבל שמרו על עצמאותכם היא תעמוד לזכותכם בהמשך. לעיתים ההורה מחזק ומשמר ולעיתים משגר ומשלח, אנחנו צריכים לעזור להורים לשגר ולשלח אותנו ,אבל אנחנו צריכים אותם כמקור תמיכה משמעותי, זהו מתח מאוד עדין שמאוד קשור גם לגיל ההתבגרות שלא נפסק לרבים מאיתנו בעת הגיוס לצבא.

האם יש טיפים מיוחדים לבנות שמתגייסות?
תשובה: לבנות ישנם קשיים יחודיים עם הגיוס. הצבא מזמן התמודדות עם חברה מעורבת ואינטימית. לעיתים יש תחושה שהצבא הוא מערכת גברית בעיקרה, ולבנות נוצר צורך להדחיק את נשיותן ולהיות "גבריות". כיום יש יותר ויותר תפקידים שפתוחים גם לבנות, וניתן לחתור למימוש עצמי. היכולת לייצר חיבור, קשר וחוויות משותפות תקבל הרבה ביטוי כאן. היציאה מהבית אל מרחב שמאופיין יותר כגברי יכולה להיתפס כאיום, תחושת הביחד שיש בה מוטיבים נשיים וגבריים יכולה להוביל להתפתחות של ממש, הן אצל הבנות והן אצל הבנים .

במקרים של הטרדה וגם במקרים של הריון בלתי רצוי, ניתן לפנות לעובדת סוציאלית נשים שנמצאת בכל מרחב, לא תהיו לבד במקרים הללו.

מה לגבי גיוס של הומואים ולסביות?
תשובה: השירות הצבאי מזמן אינטימיות רבה, שינה באוהל, מקלחות משותפות, מצבי קצה של אי- הגיינה ועוד, כמו גם חשיפה לגירויים מיניים הומוסקסואליים – מצב זה יכול לעורר חרדה עצומה באשר להתעוררות החשק המיני, שהוא בבחינת גילוי דרמתי עבור מתבגר שלא חווה אותו קודם, המצב נתפס לעיתים כ"בלתי הפיך"- דבר היכול להוביל לפגיעה משמעותית בתפקוד מלווה בניכור, התבודדות, ביטויי עצב ודכאון וגילויי חרדה. גילוי, עיבוד וליטוש של הזהות המינית –  כל אלה לא מסתיימים בהכרח עד יום הגיוס, אצל חלק מהמתגייסים המשימה ההתפתחותית הזו עדיין נמשכת
גם עבור הומוסקסואליים מחוץ לארון ייתכן ערעור היציבות – הפיתוי שבקרבה, לגלות, מול הצורך להישמר – קונפליקט שלא תמיד ניתן לעמוד בעוצמה הרגשית שמתלווה אליו.במידה ואתם חווים חרדה וקושי על רקע זה, אני ממליץ לפנות לקב"ן ולתת מקום לתחושות ולרגשות שעולים או לחילופין לפנות לגורמי סיוע אזרחיים במתן עצה.

באם חווים חרדה או מצוקה לאחר הגיוס, איך אתה ממליץ להתמודד עם כך?
תשובה: כל מה שהמלצתי קודם נכון גם לאחר הגיוס. הסביבה הצבאית מעצימה תחושות של בדידות וחרדה והכל נראה יותר קיצוני. שתפו את החברים, פנו למפקדים, מצאו לכם חבר ביחידה שיעזור לכם להתמודד.

איך פונים לקב"ן?
תשובה:  הצבא יאפשר לכם להיפגש עם קב"ן היחידה אם תבקשו, אפשר גם לקבל טיפול במסגרת השירות הצבאי למי שצריך ומבקש, לעיתים טיפול תמיכתי ברגעי משבר ולחץ יכול לעזור במעבר לשלב הבא , לאוורר את הרגשות, לסייע ביחסים עם האחר, להפחית חרדה, כל אלה יכולים לסייע לחייל ולאפשר לו לסיים את שירותו הצבאי עם תחושה שיש בה מסוגלות עם כוחות.

*גולן ג'ורנו הוא פסיכותרפיסט, איש בריאות הנפש במילואים ומנהל עלם דיגיטל – מערך הייעוץ והתמיכה הנפשית ברשת של עמותת עלם .

 

 

פורום תמיכה
תמיכה במייל
לאתר