TwitterFacebook

חרדת בחינות

מי לא חווה חרדת בחינות? האם יש מישהו שלא ישב בזמן מבחן מזיע נרגש ומתקשה לזכור את החומר שלמד למבחן ולא מצליח?

כמעט כולנו חווינו את התחושה הקשה הזאת. ישנם כאלה שבמהלך שנות לימודיהם מסתגלים, לומדים להתמודד ומגלים שעם הזמן התופעה הולכת ונעלמת.

מהי חרדת בחינה?

חרדת הבחינות היא תגובה גופנית ו/או נפשית שהגורם לה הוא הבחינה.

החרדה מתבטאת באופנים שונים אצל תלמידים שונים. בדרך כלל הסימנים שירגיש הנבחן החרד ילוו בתחושות גופניות שונות, מחשבות ודמיונות שהשילוב ביניהם יקשה על ההצלחה בבחינה.

התופעות של חרדת בחינות יכולות להתרחש באותו הרגע בו הודיעו על הבחינה, הן עלולות להתרחש במהלך הלמידה לבחינה, להחמיר שניות לפני תחילת הבחינה, במהלכה, או אפילו ממש עם סיומה.

תחושות המלוות חרדת בחינות

  • מתח שמלווה בכאב בטן, בחילה ושלשולים, הזעה, כאב ראש, סחרחורת ודופק מואץ, קוצר נשימה, לחץ בחזה וחיוורון.
  • מחשבות מטרידות כמו "הנה אני עומד להיכשל במבחן", "מה יגידו בבית?", "מה יגידו החברים? האם ינדו אותי? האם ילעגו לי?"
  • קושי בשליפת החומר, תחושה של "בלק אאוט" (חסימת זיכרון), קושי בהבנת המבחן, קושי בארגון החומר.
  • לימוד מוגזם של החומר לפני הבחינה או מצב בו לא מתקיימת למידה כלל.
  • הזנחה של למידה וצבירת פערים, דחיית שיעורי בית והימנעות מבחינות בתירוצים שונים.

טיפים לסובלים מחרדת בחינות

1. לפנות ליועצת ולבקש עזרה והכוונה כיצד ללמוד נכון לבחינה מסוימת.

2. רצוי לא ללמוד בשעות לא נוחות, שעות שבהם אתם עייפים יותר או עסוקים בדברים אחרים.

3. לדעת למצוא את הבעיה שבגללה לא הצלחתם במבחן ולטפל בבעיה נחרצות.

4. להיעזר לפני הלמידה בדברים שמרגיעים אתכם: מוסיקה, הליכה, ריצה של כמה דקות.

5. לחשוב באופן חיובי, להיזכר בדברים נעימים שקרו לכם.

6. יש ללמוד את כל החומר לבחינה, לא לוותר על חלקים ממנו. זה מלחיץ עוד יותר.

7. ללמוד עם חברים. יש תלמידים אשר למידה בקבוצות עוזרת להם יותר מלמידה עצמית.

8. בבחינה – יש לענות על השאלות שאנו יודעים בטוח, ואח"כ לענות על השאר.

9. לא לבזבז זמן אך להתרכז בכל שאלה ושאלה.

10. ללמוד במספר שיטות: קריאה, הקלטה, סיכומים בנקודות עיקריות, שינון.

11. לתכנן מראש את זמן הלימוד.

12. לחלק את חומר הלימוד למנות קטנות של חומר ולא ללמוד בבת אחת.

13. ללמוד בחדר מאוורר, מואר ובעל אווירת לימוד.

14. למידה לאורך זמן מסייעת לזכור טוב יותר את חומר הלימוד.

15. משמעת עצמית, מוטיבציה, רצון ללמוד, ידע וניסיון בלמידה עצמית מועילים תמיד.

http://web.mscc.huji.ac.il/techedu/techedu/talmidim/chagit/ifun

שפ"י

שירות פסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך

טל': 02-5603249/51

קו פתוח לתלמידים

הקו הפתוח של משרד החינוך:  1800-222-003

Leave a Reply

פורום תמיכה
תמיכה במייל
לאתר